Nagyváradi videó-konf.
2020. 06. 01.
Pünkösd-hétfő de.
Ézs 11,2
2Tim 1,7
Az Úr félelmének Szelleme
Pünkösd
2020/4
Ige:
Ézs 11:2 Akin az Úrnak lelke megnyugoszik: bölcsességnek és értelemnek lelke, tanácsnak és hatalomnak lelke, az Úr ismeretének és félelmének lelke.
2Tim 1:7 Mert nem félelemnek lelkét adott nekünk az Isten; hanem erőnek és szeretetnek és józanságnak lelkét.
Bevezetés:
Pünkösd van, amikor a Szt. Szellem kitöltésére emlékezünk. Nem tudjuk eléggé méltatni, mit jelent számunkra Isten Szelleme. Az Ige sok-sok kijelentést ad a Szt. Sz.-ről. Csak az Ézsiás könyvéből felolvasott igeversben 7 dolgot sorol el: Az Úr Szelleme. A bölcsesség és értelem Sz.-e. Tanács és hatalom Sz.-e. Az Úr ismeretének és félelmének Sz-e.
Most csak a legutolsóval foglalkozzunk: Az Úr félelmének Szelleme. Mit jelent ez nekünk? Vessük össze a másik Igével, ami látszólag ellentétes ezzel: 2Tim 1:7 Mert nem félelemnek szellemét adott nekünk az Isten.
Mit jelent az Urat félni, és mitől nem kell félnünk? Más szóval: Hogyan munkálja bennünk a Szt. Sz., hogy féljük az Urat, és mit jelent, hogy a Szt. Sz. nem a félelem szelleme?
1.) Mit jelent az Úr félelme?
Néhány Igét olvassunk el, amelyek rávilágítanak erre a kérdésre:
Olv. 2Móz 20,18-20: A törvényadáskor a nép megrémült az Úr hatalmától. 20. v.: Mózes pedig monda a népnek: Ne féljetek; mert azért jött az Isten, hogy titeket megkísértsen, és hogy az Ő félelme legyen előttetek, hogy ne vétkezzetek. Az Úr félelme nem rossz, zavaros rémület, hanem az Úrnak a tisztelete.
(1) Péld 16:6 Könyörületességgel és igazsággal töröltetik el a bűn; és az Úrnak félelme által távozhatunk el a gonosztól. Szívesen emlékezünk arra, az úrvacsorában is, hogy az Úr könyörületes volt hozzánk, amikor eltörölte a bűneinket J. Kr. halála által. Ez mérhetetlen nagy kegyelem volt. Már ennek a megértéséhez is szükségünk volt a Szt. Sz.-nek a szívünket, értelmünket megvilágosító munkájára.
Látnunk kell azonban, hogy ez önmagában nem elég arra, hogy eltávozzunk a gonosztól. Minden hívő ember megtapasztalta az Úrnak a bűnt eltörlő kegyelmét. Aki ezt nem tapasztalta meg, az még nem hívő. Azonban sokunk tapasztalata az is, hogy hívő emberként is vétkezünk. De azt is tudjuk, hogy vannak, akik visszaélnek a kegyelemmel, mert ha az Úr félelme nincs bennük, akkor könnyelműek lesznek. Azt gondolják: „Az Úr úgyis megbocsát!”.
(2) Péld 8:13 Az Úrnak félelme a gonosznak gyűlölése; a kevélységet és felfuvalkodást és a gonosz utat, és az álnok szájat gyűlölöm. Nem csak azért gyűlölöm, mert az nekem a vesztem akarja, hogy elkárhozzak. Hanem azért, mert az Úr is gyűlöli, mert a bűn rombol, a bűn mindenkinek szenvedést okoz.
Zsid 1:9 Szeretted az igazságot és gyűlölted a hamisságot: annak okáért felkent téged az Isten, a te Istened, örömnek olajával a te társaid felett. Ilyen az Úr Jézus, de minket Isten Hozzá akar hasonlóvá tenni. A hamisság gyűlölete azt jelenti, hogy a gonoszságon a bennem lévő Szt. Sz. felháborodik. Nem az embert gyűlölöm, nem ellene háborgok, hanem a hamisság ellen. Ha hamisságot, bűnt látok, különösen magamban, akkor nem elég megszomorodni. Nem elég, ha azt mondom: Uram, nagy a te kegyelmed, töröld el a hamisságomat. Hanem ahogy olvastuk az előbb: Ha félem az Urat, gyűlölöm a gonoszt. Mivel az Úr félelmének Szelleme bennem van, el akarom hagyni a bűnt, és mindent megteszek ellene. Kol 3:5-8 Öldököljétek meg azért a ti földi tagjaitokat, paráznaságot, tisztátalanságot, bujaságot, gonosz kívánságot és a fösvénységet, ami bálványimádás; 6 Melyek miatt jő az Isten haragja az engedetlenség fiaira; 7 Melyekben ti is jártatok régenten, mikor éltetek azokban. 8 Most pedig vessétek el magatoktól ti is mindazokat; haragot, fölgerjedést, gonoszságot és szátokból a káromkodást és gyalázatos beszédet. Néha hallom: „Nincs nekem ehhez erőm. Ha az Úr akarja, majd megszabadít”. Ez így nem igaz! Az Úr akarja, és erőt is adott hozzá, mert a Szt. Sz. az erőnek is a szelleme, csak nekem is akarnom kell.
(3) Jób 28:28 Az embernek pedig mondá: Íme az Úrnak félelme: az a bölcsesség, és az értelem: a gonosztól való eltávozás. Az alapigében Ézs 11:2 olvastuk: bölcsességnek és értelemnek szelleme. Itt harmónia van, a dolgok összetartoznak: Aki féli az Urat, az bölcs, értelmes. De a bölcsességgel együtt jár az Úr félelme, az értelemmel a gonosztól való eltávozás.
Péld 14:16a A bölcs félvén, eltávozik a gonosztól.
Összefoglalva: Az Úr félelme nem a kárhozattól való félelem, hiszen az Úr megbocsátotta a bűneimet. Megígérte, hogy aki hisz, annak örök élete van. Ő nem hazudik. Zsolt 19:10 Az Úrnak félelme tiszta, megáll mindörökké. Aki az Urat féli, az tisztán lát, és nem önmaga körül forog, nem magában vájkál, nem zavaros. A Szt. Sz. az Úr félelmének szelleme, és azt végzi bennünk, hogy távozzunk el a gonosztól, gyűlöljük a bűnt. Ez a bölcsesség és értelmesség!
Most pedig nézzük a másik oldalt:
2.) A Szt. Sz. nem a félelem szelleme
Nyilvánvaló, hogy az Igében nincs ellentmondás. Mit jelent hát ez az Ige? A mindennapokban is kétféle félelem van. Az egyik összeszedetté, erőssé, hatékonnyá tesz. Ilyen az Úr félelme is. A másik bénító, szorongató, dermesztő félelem. Nem merek, de nem is tudok semmit tenni a félelem miatt. Ez nem az Úrtól való.
Ézs 11,3a: Gyönyörködik az Úr félelmében… Az Úr félelme szép, gyönyörű, megnyugtató, mert benne van az Úr szeretete. Ez a másik félelem gyötör. 1Ján 4:18 A szeretetben nincsen félelem; sőt a teljes szeretet kiűzi a félelmet, mert a félelem gyötrelemmel jár. Zsolt 19:10 Az Úrnak félelme tiszta, megáll mindörökké.
2Tim 1:7 Mert nem félelemnek lelkét adott nekünk az Isten. Pál apostolnak ez az utolsó levele. A börtönből írta, amikor már bizonyos volt, hogy megáldoztatik. Akkor Néró volt a császár, aki üldözte a keresztyéneket. Pál azt írta Timótheusnak, hogy ne féljen, ez ne bénítsa meg. 2Tim 1,6-8: emlékeztetlek téged, hogy gerjeszd fel az Isten kegyelmi ajándékát, amely benned van az én kezeimnek rád tétele által. 7 Mert nem félelemnek szellemét adott nekünk az Isten; hanem erőnek és szeretetnek és józanságnak sz.-ét. 8 Ne szégyeneld hát a mi Urunk bizonyságtételét, se engem az ő foglyát; hanem együtt szenvedj az evangéliumért Istennek hatalma szerint.
Ne féljen, ha szenvednie kell, ne szégyellje az Úrról való bizonyságtételt! Mindezt nyilván nekünk is üzeni az Úr. Dávid így tett bizonyságot, mikor megragadták őt a filiszteusok Gáthban: Zsolt 56:4-5 Mikor félnem kellene is, én bízom te benned. 5 Isten által dicsekedem az ő igéjével; az Istenben bízom, nem félek; ember mit árthatna nekem? És tudjuk, hogy Isten csodálatos módon kimentette Dávidot ebből a bajból is.
3.) Józanság szelleme a mindennapi életben, ahol szükséges egészséges félelem
Péld 14:16 A bölcs félvén, eltávozik a gonosztól; a bolond pedig dühöngő és elbizakodott. A bárányok félnek a farkastól, a csirkék a rókától. A gyereket megtanítjuk, hogy féljen a tűztől, mert megégeti. Féljen olyan helyre menni, ahonnan leeshet. Van egy olyan betegség, ami abban nyilvánul meg, hogy a beteg
semmitől nem fél. Emiatt halálos veszedelmeknek van kitéve.
A hívő embert az Úr Szelleme arra tanítja, hogy féljen gonosz társaságba menni, mert az megronthatja (Jó erkölcsöt…) Ne olvasson, ne hallgasson, ne nézzen számára kísértő dolgokat pl. az interneten.
2Kor 11:3-4 Félek azonban, hogy amiként a kígyó a maga álnokságával megcsalta Évát, akként a ti gondolataitok is megrontatnak [és eltávolodnak] a Krisztus iránt való egyenességtől. 4 Mert hogyha az, aki jő, más Jézust prédikál, akit nem prédikáltunk, vagy más lelket vesztek, amit nem vettetek, vagy más evangéliumot, amit be nem fogadtatok, szépen eltűrnétek.
Sokszor elmondtam a testvéreknek, hogy ne hallgassanak, ne olvassanak mindenfélét az interneten. Ne tartsanak széles-körű kapcsolatot akármilyen gyülekezettel. Írásaikat, igehirdetéseiket se hallgassák, mert félek, hogy másféle evangéliumot fogadnak be. Kaptam olyan választ, hogy „nem kell félni, nem a félelem szellemét kaptuk”. Vagy: „Nem vagyunk már kiskorúak, éretlen gyerekek, meg tudjuk ítélni mi a jó, mi a rossz”. Ha Pál apostol félt, féltette a testvéreket, biztosan oka volt rá. Sajnos látom, hogy akik nem féltek, és nem fogadták meg ezt az intést, azok gondolkodásában egy idő után zavar támadt. A veszély az, hogy más szellemet is vehetnek, ami nem az Úr Szelleme, és ez sokféle bajt okozhat.
Spurgeon kocsist keres: Ki mennyire meri megközelíteni a szakadékot?
Még egyszer: Péld 14:16 A bölcs félvén, eltávozik a gonosztól; a bolond pedig dühöngő és elbizakodott. Tudjuk, hogy az elbizakodottság után bukás következik.
Befejezem és összefoglalom:
A Szt. Sz. kitöltésére emlékezve háromféle félelemről volt szó. Először: A Szt. Sz. az Úr félelmének szelleme. Ez jó félelem. Bölcsességet ad, Általa gyűlöljük a gonoszt, és eltávozunk a bűntől. Aztán egy rossz félelemről volt szó, ami lebénít, megdermeszt. A Szt. Sz. ettől felszabadít, hogy tudjuk végezni a ránk bízott feladatot. A harmadik a mindennapi életben szükséges félelem, ami a józanság szellemétől jön, és távol tart a rossz, ártalmas dolgoktól. A Szt. Sz. ezeket bennünk egyensúlyban tartja.
A mai korszellem éppen ellentétes ezekkel. Istent nem féli, és nem fél sok olyantól, amitől félni és tartózkodni kellene. Viszont a Sátán sok bénító félelemmel rabságban tart sokakat. Sajnos a hívő emberekre is hat ez a korszellem, és azt tapasztalom, csökken az istenfélelem, a bűn utálata; és vannak dolgok, amitől félni, amitől tartózkodni kellene, és a testvérek nem félnek, könnyen veszik.
Péld 16:6 az Úrnak félelme által távozhatunk el a gonosztól. Péld 8:13 Az Úrnak félelme a gonosznak gyűlölése. Jób 28:28 az Úrnak félelme: az a bölcsesség.
Ámen